maandag 22 oktober 2012

Herfst




Tussen de andere haak- en breiwerkjes door heb ik pompoenen gehaakt. Gezellig voor op tafel. Ook wat beter houdbaar dan de echte!
Het patroon komt van Maison La Belle Vie. Dit patroon vind ik erg leuk, omdat het niet gewoon een bal is waarbij je segmenten maakt door een draad te spannen. Hierbij haak je de vorm er al in, de draadjes accentueren alleen maar.


Ik heb her en der wat gevarieerd, met streepjes (twee toeren licht, 2 donker- heel makkelijk want dan hoef je de draad niet door te knippen- en dus ook niet tig keer af te hechten)


De maat heb ik soms wat aangepast.


En op zeker moment ook de vorm. (door ook halve vasten te gebruiken kun je 1 kant heel smal houden, terwijl de onderkant wel breder wordt)


Inmiddels zijn het er 5 en Jacobus zit er trots bij alsof hij ze zelf gemaakt heeft!



Ze zijn ook erg leuk om kado te geven, bijvoorbeeld op een schaal. Toen ik een tijdje geleden nog snel twee kadootjes nodig had (voor haaksters), heb ik 2 stolpen gekocht. Daarin heb gedaan: een geschreven versie van het patroon, een aantal bolletjes garen (afgewogen, dus genoeg voor een pompoen van ieder kleur) waarop ik wel vast een kroontje had gespeld. Verder nog een zelfgehaakt uiltje, wat schors en een takje met herfstblaadjes (nep). Het is wel lastig om alles goed neer te zetten en dan dat niet om te gooien op het moment dat je de stolp er overheen zet. In dit geval moest het nog door noodweer mee in de auto, stukje lopen, met de ander mee op de fiets enzo, dus leek het me vergeefse moeite alles precies goed neer te zetten. Misschien dat het werkt met spelden, of kneedgom. Je kunt ook zelf alvast de pompoenen haken natuurlijk, maar ik had er op dat moment geen tijd voor.
Ik vond het zelf wel een heel leuk kadootje! Bovendien ook wel handig, want we gingen uit eten. Een bos bloemen wordt bepaald niet beter van een avondje in een vol restaurant. In de gauwigheid heb ik nog wel foto's genomen, maar erg duidelijk zijn ze niet... 



Het is wel origineel in ieder geval. En later kun je de hefstdecoratie vervangen voor wat anders. Beide dames moesten vooral erg lachen om het feit dat ze zelf de pompoenen nog moesten haken! (ze hebben haakles van mij gehad, ik vond het wel een goeie!)

grtz, 

Ilse





4 opmerkingen:

  1. Ow, dat vind ik wel een heel goed idee! Heel leuk bedacht, die gevulde stolpen.
    Je pompoenen zijn werkelijk prachtig! Jacobus zit er inderdaad wel heel erg trots bij te wezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jemig wat een prachtige pompoenen !!! en jacobus er nog eens gezellig bij wat een herfstfeest!! dat kado wat je hebt bedacht vind ik helemaal LEUK ☺ lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastic crocheted gourds! I love the Hubbard squash one--they're such warty old things, probably nobody has ever immortalized one in yarn before. Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn echt prachtig geworden. Wat een leuke variaties heb je gemaakt.
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen