zaterdag 1 juni 2019

Kleurige hexjes

Hallo!

Na lange tijd weer een berichtje van mij... Het kwam er maar steeds niet van en dat maakte de drempel steeds hoger. Omdat ik het toch bleef missen, besloot ik dat ik best wel weer eens kon proberen een berichtje te schrijven. Dat is toch de enige manier om uit te proberen of het nog bevalt.



Ik was op zoek naar een patchwerkje wat ik met de hand kon doen. Ik heb net een hexagonquilt met de hand in elkaar gezet en dat beviel me toch wel heel goed. Op pinterest had ik al wel verschillende ideetjes opgedaan, ik heb ook al wel het één en ander uitgeprobeerd, maar het was het allemaal toch net niet. Aanvankelijk wilde ik het liefst maar 1 vormpje en wilde ik weer zonder kartonnetjes werken. Toen kwam ik de "Kleurige hexjes" van Anneliefs tegen. Deze QAL loopt gedurende heel 2019 en als je je opgeeft krijg je iedere zaterdagmorgen een mailtje met de opdracht voor die week. Ik heb eerst even wat uitgeprobeerd met malletjes die ik zelf nog had liggen (allemaal wel net een maatje groter) en ik vond het heel leuk om aan te werken. Om dit op de juiste maat netjes aan elkaar te naaien heb ik toch echt wel kartonnetjes nodig, ook na al die jaren heb ik nog steeds moeite om alle naadjes kloppend te krijgen.



Ik heb bij Anneliefs wat kartonnetjes en lijm besteld en natuurlijk ook nog een paar mooie lapjes. De afgelopen anderhalve week heb ik flink doorgewerkt en ik ben nu bij week 11. Vanmorgen is week 22 verstuurd, dus ik ben nog niet bij...:) Het tempo gaat hard omlaag dadelijk, want de komende weken heb ik het een stuk drukker. Maar dat geeft niet. Tot nu toe vind ik het er leuk uitzien en-minstens net zo belangrijk- ik vind het erg leuk om te doen. Dit is de eerste keer dat ik echt met lijm werk in plaats van de stof om de kartonnetjes te rijgen. Ik ben er blij mee, met deze kleine stukjes, het scheelt me veel gepriegel!


In totaal worden er 10 kleuren gebruikt, waarvan er tot nu toe nog maar 5 aangebroken zijn. Ik heb er voor gekozen om een beetje te mixen en matchen; ik gebruik verschillende stofjes van ongeveer dezelfde kleur zodat ik ook wat restjes kan opmaken. Bijvoorbeeld; voor stof E gebruik ik geel en ik heb verschillende gele stofjes klaarliggen om hiervoor te gebruiken. Ook kan ik een beetje spelen met fussy cutting, zoals met het ruitje, of de stofjes hierboven. Om iedere keer zo'n druk stofje te gebruiken, lijkt me een beetje veel, je zou er hoofdpijn van krijgen!


Dit is voorlopig mijn mandje met stofjes. Straks ga ik wat meer blauw toevoegen en ik denk wat zwart-wit. Maar dat weet ik nog niet helemaal zeker. Ik kan niet wachten om te zien hoe de spijkerbroekjes het doen straks, ik vind dat stofje zo leuk! Komt ook bij Anneliefs vandaan :).


Als ik het goed begrepen heb is er ook een facebookgroep voor deze QAL, maar ik doe niet aan facebook, dus dat houdt op voor mij. Ik kwam deze QAL tegen via Quilts and Siggies, die heel trouw haar voortgang laat zien. Ik vind het altijd leuk om te zien wat voor stofjes iemand anders heeft uitgekozen en hoe dat effect is.

Ik ga nog even verder met week 12!

groetjes,

Ilse

3 opmerkingen:

  1. Hé Ilse, goed om weer wat van je te lezen! Welkom terug!
    Je quiltwerk wordt mooi. Veel werk, maar dan heb je ook wat.
    Gaaf stofje met die jeans :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je weer terug bent. Bloggen blijft toch heel leuk.
    Wat een mooi quiltwerk. Als ik het zie begint het te kriebelen, maar dan moet ik eerst ergens tijd kunnen kopen hahaha.
    Lastig om kleuren en dessins te mixen maar het gaat je heel goed af. Het jeansstofje is echt heel gaaf en ik ben benieuwd hoe dat uitpakt in je quilt.

    BeantwoordenVerwijderen