vrijdag 8 februari 2013

Voorjaar...?

Vanmorgen was ik ramen aan het lappen, toen de zon een beetje doorbrak. Heerlijk, mooi helder licht, al het  jonge groen in de tuin lichtte op... (en de algen op de stoep ook, zo mogelijk nog feller...) Ik liep naar de andere kamer om die ramen te doen: sneeuw!
Het was maar een klein beetje, maar toch.
Dacht ik dat we alles gehad hadden; net moest ik het gordijn een stukje dichtdoen, anders had ik last van het zonlicht. Nu heb ik de lamp aan, want er is inmiddels een sneeuwbui bezig waar je 'U' tegen zegt.... (Het voordeel hiervan is, dat ik de algen niet meer zien kan... :) )

Op Ravelry is een designer, Justyna een CKAL begonnen (crochet/knit along) met als thema lente.  Zij heeft verschillende lente/ pasen patroontjes waaruit te kiezen is, sommige gratis, ze zal zelfs nog een aantal nieuwe patronen uitbrengen. Om in de wedstrijd mee te doen kun je op je Ravelry projectpagina foto's plaatsen van je gehaakte of gebreide projectje. Met die foto's kun laten zien hoe je het konijntje, kuiken etc gebruikt in de decoratie in je huis, of je mag een soort stripje/ filmpje ermee maken, als een miniverhaaltje. Wie de meeste hartjes (likes) krijgt heeft gewonnen en mag gratis een patroontje uitkiezen. Het vindt allemaal plaats op Ravelry, dus je moet wel een account hebben (of maken). Voor het stemmen ook, denk ik, maar weet ik niet zeker. Die wedstrijd is leuk en aardig en het lijkt me niet verkeerd om te winnen, maar ik ben erg benieuwd naar de foto's en verhalen die mensen gaan insturen! Anna, van Mochimochi land maakt ook leuke foto's en filmpjes met haar gebreide figuren en dat vind ik altijd zo grappig om te zien! Zij geeft ook wel tips op haar blog, over hoe zij dat aanpakt. Misschien moet ik die nog maar eens nalezen...



Er zitten wel schattige patroontjes bij, dus ik heb maar vast een baby bunny gemaakt. Zij is gebreid met sokkengaren op 2 mm naalden en is dus erg klein.. De pootjes heb ik vastgemaakt  zodat je die nog kunt bewegen, net als een ouderwetse teddybeer. Ook heb ik in ieder pootje een sluitstripje van een boterhamzakje gedaan. (dubbelgevouwen, anders past het niet..) Zo blijven ze beter in de houding die je wilt. Het is wel even priegelen, maar dat geldt voor het hele konijntje. Dan kan dat laatste beetje er ook nog wel bij....


Het is vrijdag, dus weer bijna tijd voor een nieuwe rij voor de quilt van Judie. Hey Jude, wilde ik deze maar gaan noemen. Omdat het het eerste is wat in me opkomt bij de naam Judie en omdat het een beetje klinkt als  'dude' en de kleuren en vrolijke prints me doen denken aan hawaiprints en felgekleurde surfshorts. En het klinkt zo lekker laidback en zomers... Zo zien de stofjes er ook wel uit, toch?
Dat is typerend voor stoffen uit  en geinspireerd op de jaren '30 in Amerika (zoals deze selectie stoffen). Toen stortte de beurs in en was er de grote depressie en werden de stoffen fleurig, vrolijk en een tikkie naief, als een soort tegenhanger. Hetzelfde verband schijnt er te zijn met roklengte en de economie- heb ik eens gehoord.



De tweede rij heb ik al af, zondag al, maar de foto's waren mislukt. Iedere keer vergeet ik om nog een keer foto's te maken. Om het ontwerp van het blokje vast te zien kun je ook terecht bij lapotheker, zij heeft al wel foto's geplaatst.

Het varkentje heb ik gisteren opgesierd met een lus en een label en opgestuurd. Ben heel benieuwd of hij het direct snapt, of dat het even duurt voordat het kwartje valt... :)
Ik ben nogal huiverig met het weggeven van mijn zelfgemaakte dingen. Niet omdat ik ze niet kwijt wil, maar omdat ik me altijd afvraag of iemand wel zit te wachten op mijn spulletjes, vooral mensen die zelf niet haken, breien of naaien. Vinden ze het dan wel mooi, is het hun smaak, waarderen ze het werk dat er in zit? Ik wacht vaak af tot mensen vragen of ik misschien voor hen iets kan of wil maken, zodat ik zeker weet dat ze het leuk vinden.  Maar goed, ik krijg steeds meer leuke reacties van mensen (ook mensen die zelf niet haken of breien), dus misschien ik heb me voorgenomen om toch meer kado te geven/ op te sturen etc. Dit varken is de eerste spontane actie!


Om verder te werken aan dit voornemen én omdat mijn blog bijna een jaar bestaat (ja, en ik heb ook 99 volgers) zit ik ook te broeden op een give-away. Maar dat heb ik nog niet helemaal rond, dus dat komt nog!

grtz,

Ilse

3 opmerkingen:

  1. Ow, ik smelt voor je konijntje! Mega lief!

    Uh... nee, ik kan me haast niet voorstellen dat mensen je creaties niet zouden waarderen. Je hebt toch niet voor niets 99 volgers?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattig konijntje en o leuk gefotografeerd. Je hoeft echt niet bang te zijn dat mensen je zelfgemaakte dingen niet leuk zouden vinden, ze in zo mooi en met liefde gemaakt. Ik geniet iedere dag van je lieve egeltje.

    BeantwoordenVerwijderen