woensdag 6 maart 2013

Krokussen en primula's

Wat een genot zeg, dat warme zonnige weer van gisteren en eergisteren.... Ik knapte er helemaal van op! Overdag had ik overal de ramen open gehad, op zolder hing was te drogen dus 's avonds rook het nog in het hele huis naar voorjaar, buitenlucht en schone was. Die geur zou je in een potje moeten kunnen doen; perfect middel tegen winterdip :)
Na de gele en lila krokussen, zijn nu ook de donkerpaarse krokussen bovengekomen.



De eerste blauwe druifjes zijn er ook al. De tere bloempjes hebben wel wat te lijden; mooi-weer-poesje Zelda vind het warm genoeg om buiten te spelen. (is bijna de hele winter binnengebleven; 't was madam te koud..)Ze heeft een beetje lente in d'r kop en het kattenkruid loopt uit;  ze rolt, springt en rent overal doorheen....helemaal dol... Dexter is een echte buitenkat; weer of geen weer; hij moet iedere dag naar buiten. Nu met het warmere weer de mugjes en bijtjes verschijnen, is het helemaal leuk!

Omdat het toch nog af en toe fris kan zijn heb ik mezelf nog even een col gehaakt. Het garen heb ik bij de Wibra gehaald, maar er zaten geen wikkels omheen. Precieze details weet ik er dus niet van... Ik wilde eens een moebiuscol proberen; dus een col met 1 slag erin, zonder naad. Het blijkt niet ingewikkeld; je maakt een ring van lossen en wanneer je de eerste toer gehaakt hebt, ga je aan de andere kant van de ketting verder. Je haakt dus in één toer zowel aan de bovenkant als de onderkant . Ik heb simpelweg stokjes gedaan, het is een mooi, dik garen dus dat heeft geen ingewikkelde patronen nodig. De drie bollen die ik had, heb ik opgemaakt en zo is het een prima maat geworden. Hij zit lekker! Snel dat het gaat, met dik garen en haaknaald 12....




De primula-hexagons gaan ook goed; ik heb al even wat model in het lapje aangebracht. Nu heb ik even zitten twijfelen of ik er nog een rand met hexagons omheen haak en dan een 'gewone' rand, of dat ik nu al aan de gewone rand zal beginnen. Het moet een kleedje worden, trouwens. Het bevalt me wel goed; zo'n kleurenbommetje op tafel, om het voorjaarsgevoel een beetje naar binnen te halen!



Fleurig....
Ik hoop dat het vanmiddag ook nog een beetje aangenaam zal zijn om buiten te zijn; gisteren ben ik begonnen met een nieuw verfproject. De verf is prima binnen te gebruiken, maar de was (Annie Sloan-verf moet je afwerken met een was om de verf te harden en beschermen) is wat minder fijn.... Zo uit het blik ruikt die niet zo sterk, maar als je er even mee bezig bent ruikt het naar petroleum. Dat doe ik dus liever buiten! Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het gebruiksgemak van de verf echt super vind, van de was een stukje minder. Met een kwast aanbrengen gaat niet erg best en met een doek moet je erg rekening houden met slijtage van je doek en pluisjes op je verfwerk-kies een kleur die past! Over de waslaag kun je (zoals de fabrikant belooft) wel weer heel goed opnieuw schilderen, zoals aangeraden wordt voor verschillende verftechnieken.


Dit is het kastje nu. Nog niet helemaal af; er moet nog minstens 1 laag verf op, dan wat schuren voor een oud effect en het geheel nog weer in de was zetten. Om te zien hoe het kastje er gistermorgen uitzag, kun je hier kijken. Wat ik wel grappig vond, is dat ik gisteravond een artikel tegenkwam waarin stond dat Pantone de kleur 'emerald' heeft uitgeroepen tot kleur van 2013. Deze kleur is het niet helemaal, maar komt toch goed in de buurt... Ben ik geheel per ongeluk nog zeer modieus bezig ook..!

grtz,

Ilse

2 opmerkingen:

  1. Prachtig, je kleed!Als dat nog geen voorjaar is... ;-)
    Je col zal je (helaas)volgende week weer met plezier dragen, we mogen alleen even ruiken aan het voorjaar.
    Succes met je verfklus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je weer goed bezig geweest. Leuke dingen zie ik voorbij komen.
    Het schilderen wil ook nog gaan doen, maar om verschillende technieken te leren ga ik eerst een workshop volgen eind van de maand.

    BeantwoordenVerwijderen