donderdag 21 juni 2012

Wol

Het is weer hoog tijd voor een blogje, dit keer heb ik allemaal wollen dingen...

Ik heb eindelijk mijn paardje afgemaakt. Het stond ook op mijn lijstje van de sew-along en dat wilde ik toch weer een beetje oppakken. Voor de manen heb ik alle wollen draadjes die ik over had gebruikt. Ik moet zeggen dat het wel erg fleurig is, vind het niet meer zo heel Zweeds aandoen.. Meer een beetje 'My Little Pony'... Evengoed misstaat het niet, het is niet het eerste bontgekleurde hier in huis :)!




De potloodlijnen zijn nog wel goed te zien, ik hoop dat ik die er nog een beetje af kan kloppen. Al te veel wrijven is niet zo handig met dit materiaal, want het pluist behoorlijk.

Verder ben ik aan het breien geweest. Vorige week hebben we gewinkeld en toen heb ik een verschillende kleurtjes uni sokkenwol gekocht. Nu kon ik eindelijk beginnen aan mijn eierwarmer-patroontje van Little cotton rabbits. Zoals ik al eerder genoemd heb, ben ik niet zo heel best in breien. Ik had altijd maar van die halve pogingen gedaan en werd steeds na een kwartier al gek van de breipennen die ik maar niet onder controle kreeg... Nu heb ik korte breinaalden en dat gaat goed! (langzaam maar zeker)


Hier en daar een klein schoonheidsfoutje, maar verder ben ik erg tevreden! Binnenkort even wit of ecru bestellen, want dat lijkt me wat mooier voor een konijntje, maar dat was toen niet voorradig.
 Rechtuit en plat breien was zo weer uitgedokterd, maar in het rond niet zo... Mijn moeder hielp me op weg en zette me aan een sokje (want ik had natuurlijk een veel te priegelig werkje uitgezocht, een leuk muisje). Mijn moeder had de grootste lol terwijl ik zat te zweten op mijn sok; zij deed 3 toeren aan Jacobus zijn been terwijl ik 1 naald (van de drie!) doorworstelde. LOL
Maar ik wordt handiger!
Alleen die patronen.... ik ben gestrand bij de hiel. Je moest draaien en keren, steken op de 2e naald parkeren voor later en ik zat naar mijn 4 naalden te kijken en wist niet meer wat nou waar moest. Welke naald is de 2e? En na 3 keer keren dan? Ik heb het wel geprobeerd, maar toen klopte er niets meer van mijn stekenaantallen- uiteindelijk heb ik het uitgehaald.
Nu moet je niet denken dat het toen over was; ik kan inmiddels wel in het rond breien!
En dat kan ik bewijzen met mijn Pig-Pig.....


euhh, ja, die is inderdaad nog kleiner dan dat muisje wat ik eerst wilde doen.... Maar goed, het ging wel! Het patroon bevat een aantal varatietips, bijzonder creatief bedacht. Ik koos voor de dubbele versie; als ik dan toch een heel klein varkentje brei, kan ik ook nog wel een nog kleiner varkentje breien... Om te zorgen dat die kleinste er niet afvalt zit er een speld in, denk niet dat dat een kunstige steek van mij is...
Volgende rondbrei-project wordt toch echt Marisol het muisje!
Wieweet leer ik ook nog wel eens sokken breien...:)

Op het moment heb ik ook nog een 'plat' breiwerkje op de pennen, namelijk een lammetje. Daarin zit ook weer een aantal (voor mij) nieuwe steken, dus het is een leuke uitdaging. Het lijf en twee beentjes zijn al klaar, dus als ik de komende avonden mijn best doe, kan hij snel af zijn. De ontwerpster van dit lammetje heeft nog veel meer dierenpatronen, sommigen gratis en anderen voor een paar euro te koop, maar ook kledingpatroontjes voor de dieren. Truitjes met inbreimotieven, jurkjes met ajour...

Er is dus nog zat te doen en genoeg te leren!

grtz,

Ilse

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het knap van je! Vooral die mini-varkentjes! Ook je konijntje vind ik erg leuk geworden (met ronde oortjes een muisje?) Ik doe het je niet na, want ik hou niet zo van breien, heb ook nog nooit eens beestje geprobeerd met breipennen; gelukkig bestaan er ook haaknaalden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is je pony prachtig geworden met die borduursels erop. Ik vind het zeker wel Zweeds lijken hoor!
    En je breisels......geweldig toch en heel knap, maar, geef mij maar de haaknaald hoor!

    Liefs, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aller eerst, ik vind je paard en de muis hartstikke leuk!!!

    Wat betrefd de brei pennen: Ik kan ook niet goed breien met 4 of 5 lange breipennen en inderdaad met de kortjes gaat het veel beter, maar met de rondbreinaald gaat het nog beter! Ik heb de rondbreinaald voor sokken van Addi gekocht (die zijn 20 cm) en ik geef toe dat je er even aan moet wennen en dat vooral de boordsteek wat lastigere is maar als je eenmaal een paar sokken klaar hebt dan gaat prima.
    Ik zal op mijn blog even een fototje plaatsten, ik heb daar een want op die rondbreipennen staan.
    Misschien gaat dit wel makkelijker.
    Gr. Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He wat een leuke dingen staan hier op je blog, vooral het paardje vind ik super :)

    Groetjes,
    Rosalie van StudioZakka

    BeantwoordenVerwijderen